UK Issues Maritime Security Alert for Hormuz Effect to VLCCs, LNGs, 英国がホルムズに海上警報、VLCC・LNG船に影響も

UK Issues Maritime Security Alert for Strait of Hormuz – Japanese VLCCs, LNG Carriers, and Israel-Linked Vessels on Watch List

英国がホルムズ海峡に海上警報、日本のVLCC・LNG船、イスラエル系船主保有船も警戒対象に

The United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO) issued a maritime security alert on 11 June, advising all commercial vessels navigating the Arabian Gulf, Gulf of Oman, and Strait of Hormuz to exercise heightened caution. The move comes amid escalating military tensions between Iran and Israel, coupled with the gradual withdrawal of U.S. forces from the Middle East.

Japan relies on the Middle East for approximately 88% of its crude oil imports, with the vast majority transiting through the Strait of Hormuz. LNG imports from Qatar are also a cornerstone of Japan’s energy security. VLCCs and LNG carriers that transport these resources are now positioned on the frontlines of geopolitical risk.

In response to UKMTO’s announcement, British maritime security firm Ambrey warned that “vessels linked to Israel are highly likely to be targeted.” In practice, some PCTCs (pure car and truck carriers) and RoRo vessels chartered on a regular basis by Japanese firms are owned by shipowners with Israeli affiliations.

Speaking with Maritime Bridge Japan by 13 June, a senior official from one of Japan’s major shipping companies stated, “Regarding UKMTO’s advisory, we have already shared information internally between departments handling crude oil, LNG (wet cargo), and car carriers. Car carriers continue to avoid the Red Sea and the Suez Canal, as before. For tankers, we are currently monitoring the situation.”

This article explores the background to UKMTO’s unusual alert, the implications of the “strategic vacuum” created by the U.S. drawdown in the region, and Japan’s growing recognition of VLCCs and LNG carriers as “mobile assets of economic security.” We encourage readers to delve into the full text.

LNG (Liquefied natural gas) tanker anchored in Gas terminal gas tanks for storage. Oil Crude Gas Tanker Ship. LPG at Tanker Bay Petroleum Chemical or Methane freighter export import transportation

英国がホルムズ海峡に海上警報、日本のVLCC・LNG船、イスラエル系船主保有船も警戒対象に

 UKMTO(英国海事貿易業務調整機関)は6月11日、アラビア湾、オマーン湾、ホルムズ海峡を航行するすべての商業船舶に対し海上安全保障警報を発令した。背景にはイランとイスラエル間の軍事的緊張の高まりと、米国による中東からの段階的撤退がある。

 日本は原油輸入の約88%を中東に依存し、大半がホルムズ海峡を通過する。カタールからのLNG輸入も安定供給の要となっており、日本のエネルギー輸送を担うVLCCやLNG船は地政学リスクの最前線に立たされている。

 UKMTOの発表を受け、英海事セキュリティ企業Ambreyは「イスラエルに関与する船舶は標的となる可能性が高い」と警告。

 実際に、日本企業が定期用船するPCTC(自動車船)やRoRo船の中にはイスラエル系船主が保有するものもある。

 6月13日までにMaritime Bridge Japanの取材に応じた日本の海運大手担当者は、「UKMTOの勧告については、既に原油、LNGなどウェット部門と自動車船の各部門で情報共有済みだ。自動車船は従来通り、紅海、スエズ運河を回避するが、タンカー関係については様子見の状況だ」と答えた。

 本文ではUKMTOが警告を発した背景、米関係者の中東からの撤退による「ホルムズ海峡の空白」が生む海上シーレーンの動向、日本にとってVLCCやLNG船は国家経済を支える「動く経済安全保障資産」という意識が高まっていることを紹介する。是非、本文をお読みください。

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