Uncertainty Over Japan’s Continuation of LNG Imports from Sakhalin 2 日本、サハリン2のLNG輸入継続に不透明感

Concerns Spread Among Japanese Shipping, Trading, and Power Companies as the U.S. Increases Pressure to Halt Imports
邦船・商社・電力に波及懸念、米が「輸入停止」圧力を強化
The U.S. government has urged Japan to suspend imports of LNG from the Sakhalin-2 project in Russia’s Far East, sparking ripples across energy diplomacy and the maritime industry.
Key Points of the Article
→ The project was originally scheduled to start operations in 2007, but environmental concerns—such as deforestation in southern Sakhalin and the impact on salmon migration—caused delays in the pipeline construction, pushing back the entire schedule. Commercial operations finally began in 2009.
A journalist who was covering the project on site at the time recalls that Japan’s major shipping companies had already ordered newly built LNG carriers for Sakhalin delivery by 2007, and the delay in the project forced them to postpone vessel deployment, making it a difficult project for Japan’s leading shipowners as well.
→ LNG carriers owned and operated by Japan’s major shipping companies are deeply involved in the project’s transportation. If the sanctions are strengthened, there is a possibility that the contractual structures of Japanese shipping companies, trading houses, and power utilities will come under pressure for reorganization.
Sixteen years after the start of commercial operations, the Sakhalin-2 project is entering a new phase in both Japan’s energy security and maritime sectors, under strong requests from an ally other than Japan or Russia—the United States.
Credit: Sakhalin Energy, JOGMEC
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”

日本、サハリン2のLNG輸入継続に不透明感
邦船・商社・電力に波及懸念、米が「輸入停止」圧力を強化
米政府が、ロシア極東サハリン2プロジェクトからのLNG輸入を日本に停止するよう求め、エネルギー外交と海運業界に波紋が広がっている。
この記事のポイント
→同プロジェクトは本来、2007年に稼働予定だったが、サハリン島南部の森林伐採やサケ遡上域への影響など環境問題が指摘され、パイプライン敷設工事が遅延してプロジェクト全体のスケジュールがずれ込み、最終的に2009年に商業運転を開始した。
当時、現場で取材を担当していた記者は、日本の海運大手が納期2007年で既にサハリン用に新造LNG船を発注し、商業運転の遅れによって新造船の配船時期がずれるなど、日本の海運大手にとっても苦難のプロジェクトだったことを記憶している。
→日本の海運大手が保有・運航するLNG船は同プロジェクト輸送に深く関与しており、制裁強化が実現すれば邦船社や商社、電力会社の契約構造に再編圧力がかかる可能性がある。
商業運転開始から16年後、サハリン2プロジェクトは、「米国」という日本とロシア以外の同盟国からの強い要請を受け、日本のエネルギー安全保障と海運の両面で新たな局面を迎えている。
Credit by サハリンエナジー、JOGMEC
“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”(続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)
コメント