Walking Through Japan’s Ship Recycling Yards “Miyaji Salvage” 日本の船舶リサイクルヤード現場を歩く「宮地サルベージ」

A Century-Old Company Dismantling Around 12 Domestic Vessels Annually

創業100年の老舗、内航船を中心に年間12隻を解体

Miyaji Salvage (Miyaji Salvage, Tadotsu-cho, Nakatado-gun, Kagawa Prefecture) conducts ship dismantling operations on a coastal site of approximately 25,000 square metres, located about ten minutes by car from JR Tadotsu Station.

Key Points of This Article

→ Miyaji Salvage was founded in 1926 (Taisho 15/Showa 1) and established as a corporation in 1976 (Showa 51). In 2012, it became a wholly owned subsidiary of SHIMABUN Corporation (President: Kensuke Kitani). SHIMABUN Corporation, headquartered in Kobe, Hyogo Prefecture, is one of Japan’s leading comprehensive recycling companies, with core businesses in raw material supply to steel manufacturers, industrial waste processing, and metal scrap operations.

→ Miyaji Salvage dismantles around one vessel per month and approximately 12 vessels per year, mainly domestic vessels of 499 gross tonnes. It employs 25 workers. The workforce is ageing, and operations continue under harsh conditions such as extreme heat in summer and cold winds in winter. Nevertheless, Miyaji Salvage continues its work in order to fulfil its mission of “dismantling Japan’s vessels — the world’s third-largest shipowning nation — and supplying high-quality scrap,” thereby taking the lead in shaping the future of Japan’s ship recycling industry.

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.” (The remainder of the article is available in English and Japanese.)

(1)「宮地サルベージ」──創業100年の老舗、内航船を中心に年間12隻を解体

 宮地サルベージ(Miyaji Salvage、香川県仲多郡多度津町)は、JR多度津駅から車で約10分、臨海部に約25,000平方メートルの敷地を構え、船舶解体作業を進めている。

この記事のポイント

→宮地サルベージの創業は1926年(大正15年/昭和元年)、法人としての設立は1976年(昭和51年)と古く、2012年にシマブンコーポレーション(SHIMABUN Corporation、木谷謙介<Kensuke Kitani代表取締役>)の完全子会社となった。シマブンコーポレーションは、兵庫県神戸市に本社を置く日本国内でも有数の総合リサイクル事業者である。鉄鋼メーカー向けの原料供給、産業廃棄物処理、金属スクラップ事業を中核とする。

→宮地サルベージは499総トンの内航船を中心に、月間1隻、年間約12隻の船舶解体を行っている。従業員は25人。高齢化が進んでおり、炎天下や冬の寒風といった厳しい環境下での作業が続く。しかし、宮地サルベージは「船舶保有国第3位の日本の船舶を解体して良質なスクラップを供給する」という使命を果たすべく、未来の日本の船舶スクラップ事業に先鞭を付けるべく作業を続けている。

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”(続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)

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