NYK, MOL and K Line to Invest in the Joint Venture of Imabari and Mitsubishi 海運大手3社が今治造船・三菱重工の合弁に出資

NYK, MOL and K Line to Invest in the Joint Venture of Imabari Shipbuilding and Mitsubishi Heavy Industries 海運大手3社が今治造船・三菱重工の合弁会社に出資

Government Support for Japan’s Shipbuilding Industry to Gain Momentum, With the Establishment of a Japanese Version of “SDARI” Also in Sight

日本政府の日本造船支援を後押し 日本版「SDARI」設立も視野

According to multiple sources, the three major shipping companies, NYK, MOL and K Line, have decided to participate as capital investors in MILES (Miles, Minato-ku, Tokyo), which is jointly funded by Mitsubishi Heavy Industries 51% and Imabari Shipbuilding 49%.

Key points of this article

→ The three major shipping companies will participate in MILES while simultaneously providing support to the Japanese shipbuilding industry itself, which the Japanese government has announced will be backed as a strategic industrial material.

→ The central point of interest is whether the direct involvement of shipping companies in ship design support can enable the standardisation of bulk carrier designs and the domestic return of LNG carrier construction, which has been suspended. China has established a “SDARI” structure that centralises ship design under government leadership and provides standardised design plans, and there is a growing view that the proposed “Japanese version of SDARI” will be the key to restoring competitiveness.

※ In the full text, the article also touches on what “SDARI” is, how China has organised ship design, and how it provides common drawings under government management. Please read the full text for details.

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”

海運大手3社が今治造船・三菱重工の合弁会社に出資

政府の日本造船支援を後押し 日本版「SDARI」設立も視野

 複数の関係者によると、日本郵船、商船三井、川崎汽船の海運大手3社は、三菱重工業51%と今治造船49%がそれぞれ出資するMILES(マイルズ、東京・港)に資本参加することを決めた。

この記事のポイント

→海運大手3社はMILESに資本参加するとともに、現在、日本政府が戦略事業物資として支援を表明している日本造船そのものへの支援を並行して行う。

→今回、海運会社が造船設計支援に直接関与することで、バルクキャリア設計の共通化と、途絶しているLNG船建造の国内回帰を可能にするかが最大の焦点となる。中国は政府主導で造船設計を一元化し共通図面を提供する「SDARI」構造を確立しており、日本側が構想する“日本版SDARI”が競争力回復の鍵になるとの見方が広がっている。

※本文では中国は政府主導で造船設計を一元化し共通図面を提供する「SDARI」とは何か、どのような組織化か、という点についても言及しています。是非、本文をお読みください。

“You can read the rest of the article in both English and Japanese.”(続きは英語と日本語で書かれた本文でお読みください)

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